באתר זה תמצאו מוצרים לשיפור ופיתוח מיומנויות חברתיות

 
CBT

סרבנות בית ספר

bt_bb_section_bottom_section_coverage_image
סרבנות בית ספר, המכונה גם הימנעות מבית ספר או פוביה מבית ספר, היא בעיה התנהגותית ורגשית שבה ילד או מתבגר מסרב באופן עקבי ללכת לבית הספר או חווה מצוקה משמעותית כאשר הוא מתמודד עם הסיכוי ללכת לבית הספר. סירוב זה עלול להוביל להיעדרויות ממושכות מבית הספר ועלול להשפיע לרעה על התפתחותו הלימודית, החברתית והרגשית של הילד.

לסירוב בית ספר יכולות להיות סיבות בסיסיות שונות, כולל חרדה, דיכאון, קשיים חברתיים, מתח לימודי, בריונות ובעיות משפחתיות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) יכול להיות גישה יעילה לטיפול בסרבנות בית ספר על ידי התייחסות לבעיות הבסיסיות וסיוע לילד או למתבגר להתגבר על התנהגויות ההימנעות שלהם. כך ניתן ליישם CBT לטיפול בסירוב לבית הספר:

1. הערכה: השלב הראשון ב-CBT לסירוב לבית הספר הוא הערכה יסודית כדי להבין את הסיבות הספציפיות מאחורי הסירוב. זה עשוי להיות כרוך באיסוף מידע מהילד, מההורים, מהמורים וממקורות רלוונטיים אחרים.

2. זיהוי טריגרים: הטיפול עוזר לזהות את הטריגרים או גורמי הלחץ התורמים להתנהגות ההימנעות של הילד. טריגרים אלו עשויים לכלול קשיים בלימודים, חרדה חברתית, בריונות או קונפליקטים משפחתיים.

3. ארגון קוגניטיבי מחודש: עובד על זיהוי ואיתגור של מחשבות ואמונות שליליות שעשויות לתרום לחרדה או הימנעות של הילד. לדוגמה, לילד עלולים להיות פחדים לא הגיוניים לגבי השתתפות בבית הספר, כגון חשיבה שהוא ייכשל בלימודים או יידחה על ידי עמיתים. ארגון קוגניטיבי מחודש יעזור לילד להחליף מחשבות אלו במחשבות מציאותיות וחיוביות יותר.

4. ניהול חרדה: במידה וחרדה היא גורם משמעותי בסרבנות הילד, בטיפול לומד הילד או המתבגר טכניקות לניהול חרדה, כגון תרגילי הרפיה, נשימות עמוקות ומיינדפולנס. אסטרטגיות אלו עוזרות להפחית את הסימפטומים הפיזיים והרגשיים של חרדה.

5. טיפול בחשיפה: חשיפה הדרגתית לסביבת בית הספר היא מרכיב חשוב ב-CBT לסירוב לבית הספר. הילד או המתבגר עשויים להתחיל עם חשיפות קצרות וניתנות לניהול למסגרת בית הספר ולהגדיל בהדרגה את זמן השהות בבית הספר. זה עוזר לבטל את הרגישות שלהם למצב מעורר החרדה.

6. אסטרטגיות התנהגותיות: הטיפול עוזר לילד או למתבגר לפתח וליישם אסטרטגיות התנהגותיות כדי להתגבר על התנהגויות הימנעות. זה עשוי להיות כרוך בהגדרת יעדי נוכחות ספציפיים, שימוש בחיזוקים חיוביים ללימודים, ויצירת שגרה יומיומית התומכת בנוכחות בבית הספר.

7. אימון מיומנויות חברתיות: לילדים החווים חרדה חברתית או קשיים עם בני גילם, הטיפול יכול לכלול אימון מיומנויות חברתיות כדי לשפר את יכולתם ליצור אינטראקציה עם חברים לכיתה ולבנות מערכות יחסים חיוביות.

8. מעורבות הורים: להורים יש תפקיד מכריע בטיפול בסירוב לבית הספר. הטיפול עשוי לכלול חינוך הורים לגבי מצבו של הילד, ללמד אותם אסטרטגיות לתמיכה בחזרתו של ילדם לבית הספר, והתייחסות לכל גורם משפחתי שעלול לתרום לסירוב.

9. שיתוף פעולה עם אנשי מקצוע בבית הספר: מטפלי CBT עובדים לעתים קרובות בשיתוף פעולה הדוק עם יועצי בית ספר, מורים ואנשי בית ספר אחרים כדי ליצור סביבה תומכת ומפרגנת לחזרתו של הילד לבית הספר.

10. מניעת הישנות: לאחר שהילד או המתבגר חזרו בהצלחה לבית הספר, הטיפול עוזר להם ולהוריהם לפתח אסטרטגיות למניעת הישנות ולטפל בכל אתגרים עתידיים שעלולים להתעורר.

CBT עבור סירוב בית ספר מועבר בדרך כלל בצורה מובנית וממוקדת מטרה. מספר הפגישות והטכניקות הספציפיות בהן נעשה שימוש עשויים להשתנות בהתאם לצרכיו של הפרט ולחומרת התנהגות הסרבנות של בית הספר. המטרה היא לעזור לילד או למתבגר לבנות את הכישורים והחוסן הדרושים ללימודים קבועים בבית הספר ולהצליח מבחינה לימודית וחברתית.